fredag den 28. september 2012

Kagsåen

Kagsåen må absolut være kandidat til at være en af Danmarks mindste åer, på alle måder: Vand, længde, dybde osv. Med lidt god vilje tror jeg nok den sniger sig op i retning af 5 kilometer, alt inkluderet. Vandløb ville vist mere være en mere rammende titel. Og hvis du tilfældigt skulle støde ind i den, ville den let kunne forveksles med en ganske almindelig grøft. Kagsløbet, eller Kagsgrøften ville være mere præcise navne. Kagsrenden, vil Gladsaxe Kommune gerne omdøbe den til, hvad der har fået naturfolk til at fare i flint. det antyder nemlig at den er menneskeskabt.

Kagsåens snoede forløb er det eneste som peger på at den ikke bare er en grøft, men et vandløb, en å. 

Men den udfylder ganske vigtige funktioner. Den forbinder Smørmosen med Kagsmosen. Og som sådan bidrager den til at fx Damhussøen er så vandrig som den nu engang er. Og måske afvander den også området. I hvert fald finder man flere steder rør som løber ud i åen.

Desværre er der ikke lyd på dette billede. For selvom det ser småt ud, så lyder det faktisk som et helt vandfald. Vandet ser klart ud, så mon ikke det er et afdræningsrør? På dette sted - hvis man lukker øjnene - kan man godt forestille sig at man befinder sig et øde sted.

Desuden er (eller var?) området langs Kagsåen et af de vigtigste områder for hovedstadens vandforsyning. Der ligger adskillige kilder i området. Nogle er dog blevet lukket pga. forurening, bl.a. den kilde som ligger tæt på vores hus, Novembervej/Frederikssundsvej. Da pumpen stoppede, steg grundvandet 4-12 meter, så det siger lidt om hvor meget vand der pumpes fra området.

Her er en af flere kilder langs Kagsåen som vist nok stadig fungerer som kilde til hovedstadens vandforsyning. Men generelt bærer Kagsåen præg af forurening.

Jeg støder til åen ved Frederikssundsvej. Her dukker Kagsåen op gennem et rør under vejen. Og bilister tænker vel ikke på at de kører over Kagsbroen her. Kun et grønt område til højre efter Novembervej kunne få dem på den tanke.

Her strømmer Kagsåen mod Kagsmosen under Frederikssundsvej. Et ganske idyllisk sted, hvis det ikke var for larmen fra såvel nævnte vej som Helsingørmotorvejen. I modsætning til tunnelen under Helsingørmotorvejen kan det ikke anbefales at kravle under her.

Man kan godt følge Kagsåen til fods her, men det kræver et par gummistøvler. Helsingørmotorvejen krydser nemlig forløbet her. Jeg har engang gået gennem tunnellen under motorvejen, og man kan ikke foretage turen oprejst. Så det er bestemt ikke for klaustrofobiske mennesker.

Her dukker så Kagsåen frem under Helsingørmotorvejen. Vejen krydser ikke åen vinkelret, så det er en ganske lang tur at kravle under motorvejen, flere hundrede meter. Ikke for klaustrofobiske sjæle.

Kags(å)parken er navnene på de grønne områder som ligger især på østsiden af vandløbet (det er fredskov). Og bl.a. huser adskillige af Gladsaxes haveforeninger.  er man først kommet hertil, ændrer åen fuldstændig karakter. Hvor den tættest på Kagsmosen godt kan minde om et vandløb, får den nu for alvor karakter af blot at ligne en grøft, og det kan være virkelig vanskeligt at få øje på vandet overhovedet. Kun sivrækken minder botanisk kyndige om at det må være et fugtigt område. Så er det hele forbi: Smørmosen er nået, og det er her Kagsåen starter sit løb.

Alt der nu er tilbage af Kagsåen ved Smørmosen er en række siv, som peger mod mosen. Jeg vover mig ikke ind her. Græs er slut forbudt. Efter utallige erfaringer med 'menneskets bedste ven'. Eller efterladenskaberne fra dem. Jeg bryder mig ikke om at rense sålerne efter hver tur.

Hjemme ved computeren læser jeg så at dette måske alligevel ikke er Kagsåens udspring. Her opdager jeg også at dette tilsyneladende fredelige og beskedne vandløb har været og stadig er årsag til stridigheder mellem Københavns Kommune, Gladsaxe Kommune, Danmarks Naturfredningsforening, haveforeninger, mm. Jeg bliver helt forskrækket da jeg læser hvordan dette dog kan ske.

Kagsåen synes helt uskyldig i sin nuværende miserable vanddybde. Et par sejlerstøvler skulle kunne klare en åtur. Det skyldes kulturelle årsager i forbindelse med at landbrug har drænet områderne omkring Tibberup Sø.

Men alt dette kan ikke rokke ved at der alt i alt er en tur på lidt over 7 kilometer frem og tilbage til Frederikssundsvej. I strålende solskin og stille vejr en fantastisk og anbefalelsesværdig morgenbeskæftigelse.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ellers aldrig mødt andre end mig selv, der interesserer sig for Kagsåen! :)

    SvarSlet
  2. :) Der er noget hyggeligt over den. Det har jeg altid syntes, siden vi for 16 år siden flyttede herud.

    SvarSlet